“Αυτόματη” η άρση του τραπεζικού απορρήτου από τις 12/12

bank1Με… το πάτημα ενός κουμπιού και μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, οι ελεγκτικές αρχές του Δημοσίου θα μπορούν από τις 12 Δεκεμβρίου να έχουν πλήρη εικόνα για το τραπεζικό προφίλ κάθε πολίτη και κάθε επιχείρησης, μέσω του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών.

Το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών αποσκοπεί στη διευκόλυνση της διαβίβασης αιτημάτων άρσης του τραπεζικού απορρήτου από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, την Οικονομική Αστυνομία, τον Οικονομικό Εισαγγελέα, τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς και την Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες προς τα πιστωτικά ιδρύματα και τα ιδρύματα πληρωμών, και στην άμεση λήψη των σχετικών απαντήσεων.

Η πρόσβαση των δημόσιων αρχών και υπηρεσιών στο Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών θα πραγματοποιείται μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, η οποία δε θα λειτουργεί απλώς ως μοναδικός κόμβος διασύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των αρχών αυτών και των πιστωτικών ιδρυμάτων, αλλά και ως αποθετήριο των αιτημάτων και των απαντήσεων (ένα μήνα μετά τη λήψη των πληροφοριών θα διαγράφονται οι επονομαζόμενες «ευαίσθητες πληροφορίες», δηλαδή το περιεχόμενο των απαντήσεων).

Ακόμη, προβλέπεται η πρόσβαση των δημοσίων αρχών και υπηρεσιών όχι μόνο στα βασικά στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών, αλλά και σε επιπλέον στοιχεία, όπως για παράδειγμα στο πρόσημο του λογαριασμού, στο υπόλοιπο και στην ημερομηνία τελευταίας κίνησης του λογαριασμού.

Ως ανώτατος χρόνος διαβίβασης των αποτελεσμάτων έχει ορισθεί η 12η μεσημβρινή της επόμενης εργάσιμης ημέρας από την ημέρα υποβολής του αιτήματος.

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, μέσω ειδικής εφαρμογής, θα λειτουργεί ως μοναδικός κόμβος διασύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτικών αρχών και των τραπεζών. Αντίστοιχα, ως κόμβος διασύνδεσης των τραπεζών με τη ΓΓΠΣ λειτουργεί η διατραπεζική εταιρεία Τειρεσίας ΑΕ. Μάλιστα, για την εξασφάλιση της εμπιστευτικότητας της διαδικασίας, όλα τα φορολογικά ή τραπεζικά δεδομένα που ανταλλάσσονται κρυπτογραφούνται, μέσω διαδικασιών ασύμμετρης κρυπτογράφησης.

Για να υποβληθεί ένα αίτημα άρσης τραπεζικού απορρήτου, απαραίτητο στοιχείο είναι ο ΑΦΜ του φυσικού ή νομικού προσώπου που ελέγχεται. Επιπλέον, θα συμπληρώνονται τα στοιχεία του χρήστη-ελεγκτή (ΑΦΜ, όνομα, υπηρεσία όπου ανήκει), στοιχεία υπόθεσης (αριθμός υπόθεσης, νομοθετική διάταξη βάσει της οποίας υποβάλλεται το αίτημα), πρόσθετα στοιχεία Μητρώου που αφορούν στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ελέγχεται, καθώς και τα στοιχεία έγκρισης του προϊσταμένου.

Με την υποβολή του αιτήματος θα ζητείται από τα πιστωτικά ιδρύματα να απαντήσουν για συγκεκριμένο ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου, αρχικά αν ο κάτοχος του ΑΦΜ είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος με οποιαδήποτε σχέση. Αν είναι πελάτης, θα παρατίθεται κατάλογος με τα δεδομένα για καταθετικό λογαριασμό πρώτης ζήτησης, για καταθετικό προθεσμιακό λογαριασμό, χορηγητικό, επενδυτικό ή άλλο λογαριασμό που τηρείται στην τράπεζα.

Πρόσβαση στα αποτελέσματα του ελέγχου, πέρα από τον χρήστη-ελεγκτή, θα έχει και ο προϊστάμενος του χρήστη, ενώ υπεύθυνος διαχείρισης του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών είναι ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ηλεκτρονικά Συναλλασσομένων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s